TOPP 4 FLÅ I HELE SEPTEMBER

Postet av Flå IL - Trim/Mosjon den 29. Aug 2020

I hele september arrangerer Flå il trim "Topp 4 i Flå". Det går ut på at man skal besøke 4 topper ila September. Toppene som skal bestiges er Vassfjellet, Ballfjellet, Brungfjellet og Kråkfjellet. Man sjekker inn via trimpoengappen eller sender en mail til Line Ljøkjell   leder.flail.trim@klubbkontor.no med dato på når toppene er besøkt. Man kan selvfølgelig besøke de flere ganger. Det trekkes ut en vinner blant alle som har besøkt alle 4 toppene ila September. Vinneren får et visa gavekort på 1000kr. Vi kjører også en Instagram konkurranse. Tagg et bilde fra toppturen med #Topp4flå og vær med i trekningen av et visagavekort på 500kr. Dette er også et av arrangementene som teller for å kvalifisere seg for årets Flå trimmer 2020.

Vassfjellet 30 poeng

Brungfjellet 40 poeng

Ballfjellet 50 poeng

Kråkfjellet 100 poeng

Vassfjellet

1.P-plass på Løvset, v/ Uglevegen(Rønningsgjerdet), venstre side. 2,1 km fra start Løvsetvegen.
2.P-plass på Løvsethaugen, Markavollen parkering. 3,4 km fra start Løvsetvegen.
3. Kirkflå: Ta av E6 v/Prix på Ler. Kjør mot Klæbu og ta av første vei til venstre etter 10 m, Nyhusvegen. Følg den til skilt mot Kirkflå. Ta andre vei til høyre oppe på åsen. Bomvei. Følg denne forbi Ulvtjønna, til veien slutter. Går sti opp til toppen. Ca 4 km tur/retur fra parkeringa.
 4. Vassfjellvegen:  Ta av E6 v/bensinststasjonen på Kvål, følg Vassfjellvegen og ta til høyre i krysset der det står Til Vassfjellet. Ved neste veikryss ta til venstre og følg veien til parkeringsplass v/bommen. Ca 1,6 km fra E6. Ca 11 km tur/retur fra parkeringa.

Vassfjellet er et sentralt friluftsområde som ligger i Klæbu, Melhus og Trondheim kommune. Området er det eneste virkelig høyfjellsterrenget (710 m.) sentralt i regionen, og er velegnet for friluftsliv hele året. Utsikten fra den flate toppen er fremragende.

Vassfjellet har en variert og fin natur, et variert planteliv og et rikt fugleliv. Området brukes til ski og fotturer, soppsanking, bærplukking, turorientering, skiidrett, skogsdrift, sauebeite, småvilt og storviltjakt og litt sportsfiske.

Ballfjellet

Parkering ved Rangåa.

Ballfjellet 566 moh. Turen starter ved parkeringa på Rangåa. Gå noen hundre meter tilbake på veien du kom ifra. I svingen ved ei hytte, starter merket sti. Merket med både røde og oransje merker. I begynnelsen er det stigning til du er oppe ved en åskam. Der er det fin utsikt. Følg stien videre ned mot foten av Ballfjellet, og oppstigningen begynner her. Det er flere knauser ved toppen, men posten ligger ytterst mot sør oppe på fjellet. Her er det fantastisk utsikt. Ser t.o.m Trondheim i det fjerne. Turen er ca 4,5 km en vei.

Brungfjellet

Parkering ved Rangåa.
 Kjør til Ler, kjør Fremovegen fra Ler sentrum, i retning Klæbu. Kjør ca 6 km, til Fremo leir. Kjør bomveg fra Fremo opp til Rangåa, ca 5 km. Bomvegavgift betales via mobil/sms nede ved starten på bomvegen. Følg vegen til Raudsand der er det skiltet og merket en sti litt nede i bakken mot Teigatjønna som går til Brunga. Stien går opp forbi Teigavollen å videre bakover. Følg stien/merkene til du kommer til ei bru som fører over Brunga. Nå skal du følge merkene opp til høyre forbi ei hytte. Ganske bratt noen plasser. Når du kommer opp over tregrensa ser du toppen av Brungfjellet og velger vei til toppen selv.

Kråkfjellet

Kråkfjellet er Trondheims høyeste fjelltopp, etter kommunesammenslåingen med Klæbu i 2020. Toppen ligger 810 meter over havet. Folkekongen Olav V rastet her på en fjelltur sammen med tidligere statsminister Per Borten i 1969, og dette er markert med en plakett ved varden. Det er ingen enkel adkomst til fjellet, men korteste vei blir med bil via Lundamo og bomvei opp til parkeringsplass ved Samsjøen. Herfra tar det om lag to timer å nå toppen, hvis man går i jevn fart. Terrenget er stavete og ulendt med myr, svartmyr og dammer som man må gå rundt på sommerstid.

Man kan kjøre til P.Plass på Rangåa og sykkle inn til Austtjønna, da ser du ser kråkfjellet til venstre bak Litjfjellet. Gå over Litjfjellet og forbi Kråksjøen,  fint  gå opp bak setervollene som ligger i Kråklia.

https://www.tt.no/aktiviteter/121095/882691/ Trondheim Turistforening arrangerer felles tur 8 september om du er usikker på vegen eller vil slå følge med andre.

Er du usikker på veien slå gjerne følge med en som er kjent. Kan jo avtale å gå flere sammen.

Foto fra toppen av Brungfjellet av Brage Sæther.